Praca po studiach pedagogika specjalna – co będziesz robić?
Czy jesteś absolwentem pedagogiki specjalnej i szukasz pracy związanej z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych? Jeśli tak, to odpowiednia praca jest na wyciągnięcie ręki. Bureau of Labor Statistics przewiduje, że do 2024 roku możliwości zatrudnienia dla asystentów edukacyjnych wzrosną o 19 procent. Może się to wydawać dobrą wiadomością, biorąc pod uwagę wymagający rynek pracy, ale może to być również nieco przytłaczające. Jeśli zmagasz się ze znalezieniem idealnej pracy, która odpowiadałaby Twoim zainteresowaniom i umiejętnościom jako absolwenta kierunku pedagogika specjalna, niech ten artykuł będzie Twoim przewodnikiem. Znajdziesz tu informacje o niektórych z najczęściej spotykanych zawodów dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz o tym, co musisz zrobić, aby się nimi stać. Czy jesteś gotowy? Zaczynajmy!
Czego można się spodziewać po pracy w szkolnictwie specjalnym
Pedagogika specjalna to jeden z najbardziej szlachetnych zawodów i wiąże się z wieloma nagrodami. Będziesz pomagać uczniom w różnym wieku i o różnych zdolnościach, a w miarę poprawy ich stanu będziesz dostrzegać zmiany, jakie w nich zachodzą. Można także bardzo dobrze poznać swoich współpracowników i nawiązać z nimi przyjaźnie na całe życie. Ponadto można mieć satysfakcję, wiedząc, że pełni się cenną rolę w społeczności, która jest potrzebna i doceniana. Z drugiej strony, praca nie zawsze jest łatwa. Trzeba być gotowym do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Może się też zdarzyć, że trzeba będzie radzić sobie z rodzicami, którzy są niezadowoleni z postępów swojego dziecka. Praca może być wymagająca pod względem emocjonalnym i fizycznym. Konieczne może być jeżdżenie do różnych szkół, długie godziny pracy i podnoszenie ciężkiego sprzętu. W niektórych przypadkach konieczna może być także praca w weekendy.
Interwencjonista behawioralny
Interwencjoniści behawioralni stosują pozytywne wzmacnianie i inne techniki zmiany zachowania, aby pomóc uczniom w rozwijaniu umiejętności. Interwencjoniści behawioralni pracują z dziećmi, które mają specjalne potrzeby, takie jak autyzm, niepełnosprawność intelektualna oraz zaburzenia emocjonalne lub behawioralne. Mogą również pracować z dziećmi uzdolnionymi. Specjaliści ds. interwencji behawioralnej planują i prowadzą działania wspierające pozytywne zachowania i interwencje w celu promowania społecznego, emocjonalnego i akademickiego rozwoju dzieci. Może to obejmować stosowanie harmonogramów wizualnych do komunikowania potrzeb, zapewnianie pozytywnej uwagi i promowanie niezależności. Interwencjoniści behawioralni mogą wykorzystywać różne narzędzia, takie jak obrazki, gry, filmy, nagrody i naturalne konsekwencje, aby promować pozytywne zmiany. Mogą spotykać się z rodzicami i innymi specjalistami w celu stworzenia zindywidualizowanych planów interwencji behawioralnej. Mogą także tworzyć wykresy i diagramy, aby śledzić postępy.
Doradca ds. rozwoju
Doradca ds. rozwoju pracuje z uczniami, którzy mają specjalne potrzeby. Pomaga uczniom w rozwijaniu umiejętności i uczestniczeniu w życiu społeczności. Aby osiągnąć te cele, doradcy rozwojowi mogą stosować różne techniki. Na przykład mogą korzystać z technologii wspomagającej, tablic komunikacyjnych i innych pomocy, by pomóc uczniom w komunikacji. Mogą też wykorzystywać wizualizacje, opowieści społeczne i inne techniki, by pomóc uczniom w zrozumieniu. Doradcy rozwojowi mogą pracować z osobami indywidualnymi, grupami i rodzinami. Mogą także współpracować z nauczycielami, rodzicami i innymi pracownikami szkoły w celu zaplanowania potrzeb uczniów. Doradcy rozwojowi mogą szkolić i edukować ludzi w zakresie korzystania z tablic do komunikacji wizualnej i innych pomocy. Mogą również tworzyć tablice dostosowane do indywidualnych potrzeb osób o złożonych potrzebach komunikacyjnych.
Psycholog szkolny
Psychologowie szkolni pomagają dzieciom i młodym dorosłym odnosić sukcesy w szkole i w życiu. Obejmuje to przeprowadzanie testów, diagnozowanie i leczenie uczniów, którzy mają specjalne potrzeby. Psychologowie szkolni mogą również współpracować z rodzicami i nauczycielami przy tworzeniu zindywidualizowanych planów edukacyjnych. Mogą również współpracować z administratorami w celu planowania ulepszeń w szkole. Psychologowie szkolni mogą pracować z uczniami w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich. Mogą również pracować w ośrodkach opieki dziennej, przedszkolach i ośrodkach dla nieletnich. Psychologowie szkolni mogą współpracować z uczniami i ich rodzinami w celu zidentyfikowania i rozwiązania problemów, które mogą mieć wpływ na naukę. Mogą również przeprowadzać oceny psychologiczne, takie jak testy inteligencji i oceny zachowania. Psychologowie szkolni mogą również świadczyć usługi terapeutyczne. W tej roli mogą pracować z uczniami nad takimi problemami, jak lęk czy depresja.
Wnioski
Kiedy szukasz pracy, chcesz, by codzienne zadania stanowiły dla Ciebie wyzwanie, ale jednocześnie dawały Ci poczucie komfortu. Chcesz także pracować w środowisku, które docenia Twoje umiejętności i wspiera Twój rozwój zawodowy. Może się to wydawać nieosiągalnym marzeniem, ale może się ono spełnić, jeśli wiesz, czego chcesz i jak to osiągnąć. Dzięki informacjom zawartym w tym artykule jesteś o krok bliżej do spełnienia swoich marzeń i znalezienia idealnej pracy dla siebie. Teraz nadszedł czas, aby wykorzystać swoją wiedzę w praktyce. W trakcie wyszukiwania ofert pracy należy śledzić wymagania, obowiązki i kwalifikacje. Pomoże Ci to określić, które stanowiska są dla Ciebie odpowiednie. Nie zapomnij też, by podkreślić swoją osobowość. Pracodawcy chcą zobaczyć, co czyni Cię wyjątkowym i jak możesz wpasować się w kulturę ich firmy. Gotowy? Zaczynajmy!